Cerita 1: Parents & siblings

Assalamualaikum...

Aku tengah cuti sem sekarang ni tapi tak cuti pun sebenarnya sebab aku ada data collection untuk fyp aku. Ketahuilah bahawa aku sangat stress nak kumpul responden. Dalam menjalani data collection process banyak benda yang aku tersedar dan aku syukuri akan berlakunya benda yang membuat kan aku bersyukur (faham ke?). My parents, siblings, coursemates and my respondents themselves. Mak ngan ayah selalu tanya 'Nana balik bile?tak de cuti ke?'. Takpun 'nape tak buat kat kampung je?nape buat kat tempat ko belajar?'. Aku rasa sampai tahap aku tak boleh nak call mereka, takut nangis pulak. Bila difikirkan balik. 'Ya Allah, aku bersyukur kerana aku masih mempunyai mak ayah untuk aku rindui'. Abang selalu call and tanya 'kereta abang ok?meragam tak?'. Kadang2 takut jugak sebab kereta abang aku memang selalu meragam. Bila difikirkan balik, 'ouh thanks ya Allah, bagi aku transport utk aku collect data'. Mungkin kalau aku buat fyp kat kg aku, aku tak dipaksa and tak berani sampai bila2 untuk drive kereta. Right?

Semenjak akk aku pandai guna whatsapp. Selalu jugak la dia send 'ada duit?nak pakai duit tak?ape2 hal mintak kat aku, jgn mtk mak ayh'. sometimes, aku msj cik Bedah (akk ke 2) request top-up. Tak sampai 5 minit top-up masuk. Alhamdulillah, drpd dulu aku tak pernah pertikai kenapa aku tak de adik, tak pernah minta nak adik sebab aku ada akak2 n abang yang boleh diajak bermain dan suka menyakat. Aku tak pernah kisah, aku dpt baju second hand drpd kakak2 aku. Pakai je, jimat duit tak payah beli .Hehehe...Kami adik-beradik memang mempunyai gap yang sgt jauh (umur jauh2). Time aku lahir, akak aku yg sulung masuk asrama, time aku form 1 aku dah ada anak buah.

Akk sulung aku duduk area Ampang, kalau aku tak balik kg aku akan balik rumah dia kat Ampang tu. Sama je mcm mak aku, kalau nak balik kolej, mesti dia masak2 kan utk aku bawak balik kolej. Akk aku pernah whatsapp aku 'muka aku mcm muka mak x?kalau ade, meh la dtg rumah aku. Nnt mesti ko rase mcm ko jumpe mak'. Eh maaf la ye, mood menulis mengenai mak ayah n adik beradik, yang lain2 sambung nnt la ye if aku rajin. Teringat kat dyeorang je.

Konklusinya, jika korang seorang abang jadilah sebaik-baik abang. Jika korang seorang kakak, jadilah sebaik-baik kakak n same goes to adik, jadilah sebaik-baik adik and the biggest  important role in your later life, be the best husband, wife or even parents. It is not necessary to give wealth or convenient others but it is truly enough to make other appreciate and thankful when they had you in their life. We are completing each other.


Comments

  1. fhana..sorry ak x isi lagi borang respondent ko tu.
    ak x sempat jumpa kakak ak lg.. huu

    saidah manan.. ude x rindu ke? hee..<3

    ReplyDelete
  2. ucu..rindu ucu gak.
    Ude, kalo bole dapat ok gak...kalo tak xpe la, aku da stat data entry and analyse

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah