Jom belajar mengira hidangan!

Assalamualaikum n hai=)

Alhamdulillah, I have turned 23 today. Sama sahaja dengan hari-hari yang lain, tiada beza sangat pun cuma hari ini dapat banyak wishes. Hehehe. Alright, last weekend aku attended satu kenduri. Interestingly, ada mak cik- mak cik yang tanya aku mengenai pemakanan dan masalah kesihatan. Since my oldest sister is a doctor, so she explained a lot about the diseases and medication as well. Tiba part pemakanan, dia tolak pada aku. Seriously, I miss diet counseling or rcp (runding cara pemakanan). Rindu nak buat dengan real patient macam internship dulu. Abang ipar aku cakap ' ko dah matang la'. Dalam hati aku cakap ' ko tak pernah tengok aku buat rcp, tak pernah tengok aku bagi talk, kalau pernah mesti ko dah cakap aku ni dah matang since internship dulu, hahaha'. Actually, I'm still in learning stage, ilmu pun senipis kulit bawang. Sekadar menyebarkan apa yang kita tahu sahaja. 

Hari ini aku nak cerita pasal karbohidrat sahaja. Karbohidrat merupakan pembekal atau sumber utama tenaga. Glukos akan terhasil daripada proses pencernaan karbohidrat dan digunakan untuk berbagai-bagai fungsi badan. Kita nak bernafas pun perlukan glukos, nak bergerak perlukan glukos, nak bercakap pun perlukan glukos and even rehat tiada buat apa-apa pun perlukan tenaga or glukos la. Sebab itu kalau orang yang hypoglycemia (paras gula terlalu rendah) sampai satu tahap boleh pengsan, glukos tidak cukup untuk kefungsian badan.



Bijirin dan ubi-ubian  adalah salah satu kumpulan makanan dalam piramid makanan Malaysia. Contoh makanan dalam kumpulan ini adalah nasi, gandum, mi, biskut, roti, ubi kayu, keledek, dan ubi kentang. Ubi kentang BUKAN sayur ye, ubi kentang juga menyumbang kepada tenaga. Terletak diaras paling bawah sekali, haruslah diingat memang kita nampak portion dia besar tetapi haruslah dimakan SECUKUPNYA bukan makan banyak. Seperti yang disarankan 4 hingga 8 hidangan sehari.Cakap pasal hidangan, hidangan tu apa ya mak encik? nak kira macam mana ya mak long? 


Ini adalah kuantiti setiap makanan untuk 1 hidangan (anggaran ada 30g karbohidrat). Cawan tu cawan kaca yang macam kita minum kopi or teh petang-petang tu. Yang warna jernih dan ada telinga dekat tepi cawan tu. Senduk tu adalah senduk nasi la, senduk melamin yang ada jual di kedai rm2 tu. Contohnya, dalam sehari: pagi kita makan 2 keping roti (1 hidangan), tengah hari makan 2 senduk nasi (1 hidangan), minum petang makan biskut 6 keping (1 hidangan), makan malam makan 2 senduk nasi (1 hidangan). Tambahkan semua, total 4 hidangan. So, cukuplah seperti dalam saranan (4-8 hidangan). Boleh kira sendiri kan? Kita boleh buat pertukaran atau timbal balik sebenarnya. Kalau ambil biskut 3 keping, so dikira 1/2 hidangan. Kalau ambil 3 senduk nasi, so 1 1/2 hidangan la. Kalau nak ambil nasi banyak, then kurangkan pengambilan yang lain. Selalunya orang yang tidak aktif atau sedentary, kita sarankan ambil 4 hidangan sehari. Kalau orang yang terlalu aktif  or orang yang underweight, kita sarankan ambil 8 hidangan bijirin atau ubi-ubian sehari.




By the way, bijirin yang tinggi serat sangat kami galakkan. Serat atau fibre dapat melambatkan penyerapan gula dalam darah. Contoh makanannya, roti mil penuh atau orang selalu panggil roti jagung, beras perang (boleh dicampur bersama nasi putih), oat, plihlah capati (diperbuat daripada tepung attar yang tinggi serat) instead of roti canai. One more thing, kalau nak on diet control lah group bijirin dan ubi-ubian ini. Ada orang yang on diet, avoid nasi tetapi makan roti 12 keping. Walhal, 1 keping roti= 1 senduk nasi. So, sama sahaja dengan makan 12 senduk nasi and kalau on diet, jangan sampai totally tolak makanan dari group ini, Tidak cukup glukos, badan akan pakai ketone body sebagai sumber tenaga. Terlebih ketone body dalam badan menyebabkan pH badan akan menjadi rendah atau getting acidic. Boleh koma tau kalau teruk sangat. Oklah, sekian perkongsian seposyen dari saya. Juling dan berair mata kalau baca benda yang panjang-panjang kan?

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah