Untuk kamu =)

Assalamualaikum w.b.t,


Well, I don't know how to describe my feeling. Sampai satu tahap, aku rasa macam nak peluk Allah dan bisik dengan Dia dua patah perkataan namely 'terima kasih'. Alhamdulillah...Syukur. Hati tetap pedih tetapi bila lakukan solat hajat, feeling akan kembali tenang. Return to Allah and He will give me redha. Memang aku puji Tuhan bila Dia ambil orang yang aku mahu sebab Dia Tuhan aku, my creator. Of course, Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk aku. Secara zahir, nampak macam suatu kehilangan dan kesedihan tetapi lama-kelamaan aku nampak hikmahnya. Tersirat kebaikan di sebalik perpisahan.


Okaylah, aku cuma nak pesan: Untuk kaum Adam atau lelaki;

1. Kau akan jadi ketua keluarga, imam kepada makmum kau (isteri dan anak2). Kalau kau sendiri salah dan tidak kenal haram halal, macam mana kau nak mengetuai keluargamu? macam mana makmummu hendak mengikutimu? Tolong improve diri. Bukan nak suruh jadi ustaz atau ulamak, perform five solah daily, knows how to read Quran, cover aurah, knows your limit and halal haram. These are basic things. Jadilah seperti tiang yang kukuh, boleh menampung bumbung dan masih lagi teguh tak kira la berat mana orang yang bersandar pada kau. Ini bukan focus pada fizikal okay, ini fokus pada agama.

2. Please jujur dalam relationship, jangan menipu walau sekecil-kecil perkara. Tolong jujur. Jangan sampai satu tahap perempuan tu sendiri meng'kantoi'kan kau. Perempuan ni ada instinct/naluri semulajadi, benda tu rasa dekat hati bukan dekat akal. Akal mungkin berkait dengan salah sangka or berfikiran negatif but this is instinct. Instinct okay, rasa dekat hati. Kalau instinct rasa ada benda yang tak kena tu maksudnya memang ada benda yang tak kena. Jangan main2. Tak perlu nak berdrama sangat, don't be so hypocrite. Depan perempuan A nampak baik and alim, belakang perempuan A habis semua dilanggarnya. Pegang-pegang sana sini dengan perempuan lain. Benda tu sangat menyakitkan. Jangan aniaya orang. Kau buat jahat, lama2 akan kantoi weh, benda yang jahat memang tak akan menang.Kepercayaan seseorang pada kau pun akan luntur. Maaf itu memang boleh, tetapi nak percaya lagi tu memang susah.


Okay, then untuk kaum Hawa/ perempuan:

1. Tolong pilih calon suami atau calon bapa untuk bakal anak-anak kau dengan teliti. Yang penting agama. Perkara pertama yang perlu dilihat adalah agama. Selidik betul2. Zaman sekarang ni banyak isu sumbang mahram dan isu rumah tangga yang pelik2 (sebab aku baca page fb KRT, haha). So, agama is number one. Kalau lelaki tu jenis yang nampak gatal, tak pandai jaga batas pergaulan, kau tinggalkan sahaja. Termasuklah yang kaki pukul, panas baran and pemalas. Tak payah fikir dia akan berubah atau sayang nak tinggalkan. Just leave him and choose a better one. Dalam perkahwinan, suami yang perlu mendidik isteri, bukan isteri didik suami. Susah untuk suami yang kurang beragama ini untuk dididik isteri yang menjaga agama. So, sebelum terlambat, kalau kau dah nampak his true colors, gagahkan diri ke depan and leave him. Aku cakap soal agama ya dan sifat2 lelaki tu (include lisan dan cara dia jaga batas pergaulan), bukan soal ekonomi or pangkat or whatsoever la.


2. Sebelum nikah, jangan bagi hati sepenuhnya pada dia. Sedangkan hati dia boleh dibahagi empat. Untuk Allah dan parents jangan dilupa, kena jaga juga. Bab yang ni kau kena pandai control, back to basic; agama. Berdoa sentiasa agar dijauhi daripada lelaki yang jenis suka ambil kesempatan.


Okay, dah lah tu pesanan daripada penaja yang sempat ditaip. Sebenarnya ada banyak lagi, tetapi masa tidak mengizinkan. Ini memang untuk yang bujang la. Kalau yang dah berkahwin tu, lain pula caranya. One more IMPORTANT thing, make sure dapat restu parents kedua belah pihak. Kalau tiada restu, susah nak survive weh. Maafkan aku kalau ada terasa hati ke apa ke. Aku saje nak share. Last but not least, setiap nafas yang kau hela, bergantunglah pada Allah, kalau Allah nak perkara tu terjadi dia akan terjadi, kalau Allah tak izinkan perkara tu terjadi maka ianya takkan terjadi.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah