Istimewa itu istimewa

Hi all,

Sekarang ni aku tengah rehat dan tetiba jari ni gatal hendak menaip blog. So, tertaip la post ini. Currently, aku bekerja sebagai pegawai penyelidik sambilan dekat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), readers boleh baca previous post aku entitle 'Domestic Engineer'. My second interview, aku ingatkan tak dapat. Sebenarnya dapat, cuma lambat masuk je. I do love my job, sebab memang aku dah biasa buat penyelidikan/ research dari zaman undergrad (Final year project) and postgrad (Research mode). Lagipun, research yang aku handle sekarang ni pun berkaitan dengan nutrition, memang bidang aku. Cuma, aku rasa kali ni aku masuk ke dunia lain. Perghh, ayat aku ni macam aku masuk mesin masa Doraemon kan? Haha. Basically, bukan dunia la. Cuma, target population research itu yang menjadikan situasi itu berbeza. Masa degree, respondents aku adalah breastfeeding mommies. Masa master, respondents pula adalah warga emas dan masa kerja sekarang ini respondents aku adalah kanak-kanak bekeperluan khas (Down syndrome, Autisme dan Cerebral Palsy).


Alatan yang aku selalu guna untuk ukur kanak-kanak terlibat


Aku banyak belajar dan muhasabah diri bila berjumpa dengan target population yang 'istimewa' ni.  Kadang-kadang anak-anak itu adalah alat Allah untuk tarbiyah ibu bapa. Tuhan bagi kekurangan di dunia, tetapi di akhirat in sha Allah kesempurnaan dia dan ibu bapa dia akan dapat. Aku dah tak hirau dah kalau dia nak tarik tudung aku ke, nak lap air liur guna tudung aku ke apa ke. Aku ukur je berat, tinggi, tangan dengan lutut mereka. Aku enjoy, haha. Kita yang belum tentu ahli syurga ni mana mungkin nak marah-marah dengan budak-budak yang memang confirm ahli syurga kan? Siapa la kita ni, level mereka lebih tinggi daripada kita sebenarnya. Bila difikirkan balik, aku yang minta kerja macam ni. Aku selalu doa semoga Allah kurniakan aku pekerjaan yang mendekatkan diri aku dengan Tuhan, yang tak halang aku untuk solat yang fardhu mahupun yang sunat (Dhuha dan terawikh), yang tak halang aku untuk balik kampung every weekend. Now, memang aku dapat apa yang aku minta walaupun sambilan. Bersyukur je la.


Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah