Bengkel Tayar Murah

Assalamualaikum,


Salam Ramadhan to all of you people. Aku macam tengah stress sebab kena buat revision manuscript, aku rasa esok deadline untuk submit revision tu. Tapi aku tak sempat siapkan lagi. So, aku macam nak menyimpang dulu buat kerja lain and aku pilih untuk update blog. Entry sebelum ni aku pernah cerita kan tayar belakang aku flat sebab tercucuk paku. Aku rasa dalam seminggu juga la aku biarkan. Aku tak pergi bengkel pun awal-awal tu sebab aku pun tak kemana, aku work from home. Lagi pulak fasa PKP, memang tak boleh ke mana-mana la. Tapi, one day pengarah called aku suruh masuk kerja dekat CPRC, sebab bahagian sana kurang manpower waktu pandemic ni. At first, aku pinjam kereta housemate aku untuk beberapa hari. Tapi takkan la pula nak pinjam lama-lama, housemate aku pun kadang-kadang memang perlu untuk keluar. Aku cari la bengkel yang berdekatan dengan rumah aku. Sekarang ni aku duduk menyewa di area Jenderam, Dengkil.


Jiran belakang rumah tolong tukarkan tayar spare. Hihu.

Dalam tempoh seminggu tu, aku menggoogle juga la bengkel tayar yang berdekatan. Selalunya bab kereta ni aku lebih prefer balik kampung je, memang dah familiar dengan bengkel dekat kampung. Tapi sekarang tak boleh balik kampung, PKP dan tayar pun tak stabil. Waktu PKP ni pula banyak bengkel tak buka. Aku mesej la kawan aku, tanya pasal bengkel tayar. Dia suggested bengkel Zam O Lima area Bandar Seri Putra. Bengkel orang Melayu, Bumiputera. Kawan aku siap bagi contact number Zam O Lima tu. Thanks Kak Zaini. Aku whatsapp dulu tanya waktu operasi dan harga tayar sebelum pergi bengkel tu. Maka, aku lalu la road block dekat sempadan Dengkil dengan Bandar Seri Putra tu, nasib baik polis dengan tentera bertimbang rasa. Dia pesan dah tukar tayar balik rumah terus. Aku just Okayyyy, thank you so muchh. By the way, aku memang nak tukar tayar pun, tayar belakang aku dah botak licin weh, takde bunga dah. Kalau tayar tu elok lagi, boleh je letak getah macam cacing dalam tu. Tapi ni memang tak elok. Aku punya tayar saiz 15 inci (195/55 R15) sebab aku ada modify rim. Zam O Lima tu bagi harga start RM 125 hingga RM 175 untuk tayar saiz aku, berbeza brand la. Aku pilih tayar jenama Hankook, sebiji RM 145. Balancing free, alignment RM 20. Aku rasa berpatutan la. Before this aku pernah tukar tayar depan dekat Serom, sebiji RM 185 weh. Mahal gila babengs. Dekat Zam O Lima ni, aku tukar tayar 2 biji, tayar depan bawak ke belakang, tayar baru letak depan.


Masa dekat bengkel. 

Pekerja bengkel ni peramah, at first aku datang bengkel ni aku perhatikan dia takde pulak terus suruh aku tukar tayar. Selalunya orang bengkel kan aku perasan dia akan cakap itu tak kena ini tak kena, makin datang bengkel makin banyak kena betulkan. Tapi, bengkel ni bila aku sampai dia cuma tengok Ohh kena paku, so tampal la ni. Haaa macam tu response dia. Aku terfikir juga, eh dia tak promote aku tukar tayar pun, aku yang cakap dengan dia tayar aku dah botak, tukar terus tak perlu tampal. Begitu lah, aku balik rumah senang hati sebab dah tukar tayar and boleh pergi Krabi naik kereta, haha. Takde kaitan dengan Krabi pun sebenarnya. So, anyone yang berdekatan area Kajang, Bangi, Dengkil dan Bandar Seri Putra, boleh la masuk bengkel tayar Zam O Lima jika perlu, sebab memang harga berpatutan dan staff yang sangat friendly dan cepat buat kerja. Duduk sekejap je dah siap. Fuhhh, tinggi aku puji. Tiada rewards, just ikhlas dari hati nurani. Luls. Baiklah, nak sambung edit manuscript. Taaaa.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah