Posts

Test,test dan test...

Image
Assalamualaikum.... hai awak (poyo giler). Dah lama tak menaip. Hari ini hari Khamis, kalau ikut sem 6 hari Khamis adalah hari yang menyeronokkan sebab esok hari Jumaat tak ada kelas tetapi hari Khamis hari ini sangat tidak seronok sebab esok aku ada test Research Method and  control group dekat SAB, Cheras. Esok pagi aku ada program di SAB then petangnya aku ada test and sekarang ini boleh pulak aku online, update blog bagai. Ishhh tak pahamlah aku...tak sedar diri betul. Hari Rabu lepas aku ada test Nutrition Terapi. OK, tersalah kira exchange untuk obese person. Aku akan ingat sampai ke anak cucu yang kcal kene convert dahulu kepada gram sebelum buat meal planning. Disebabkan benda tu semua aku terlupa hari Rabu lepas(17/4) hari kesyahidan Dr Abdul Aziz Rantisi, sahabat seperjuangan Sheikh Ahmad Yassin. Beza kesyahidan mereka tidak sampai sebulan pun. Rantisi terpilih untuk menerajui HAMAS dalam keadaan yang tegang kerana masyarakat Palestin masih lagi menangisi pemergian Sh...

Hep B

Image
Cuba tengok result Hepatitis B surface antibody aku ini.  Sedikit sangatkan antibody aku? Aih, apa nak jadi nie...

Setiap kebaikan adalah sedekah

Image
Bismillahirrahmanirrahim... Malam ini aku agak free walaupun pada hakikatnya esok adalah hari yang me'neves'kan. Esok aku ada role play and amali research method. Alhamdulillah hari ini aku dapat carry out bulatan gembira bersama housemates tersayang. Tak tahulah hendak guna silibus yang mana lalu aku guna je lah buku hadith 40.  Hadith 23 : Setiap kebaikan adalah sedekah Aku tak tahu kenapa tetapi aku tersangat suka dengan cerita ini: Rasulullah s.a.w selalu menyuapkan makanan kepada seorang lelaki yahudi buta di pasar. Beberapa hari selepas Rasulullah wafat, comfirmed la lelaki yahudi buta tu lapar sebab tak ada siapa suapkan dia makanan lagi lalu Saidina Ali pun pergi ke pasar untuk mencari lelaki yahudi buta tersebut. Sampai di pasar, Saidina Ali terjumpa seorang lelaki yahudi buta yang mulutnya tidak henti-henti mencaci maki Rasulullah dan Saidina Ali pun beredar kerana jika difikirkan tidak mungkin lelaki tersebut. Puas Saidina Ali mencari jika ada le...

~Rindu itu pasti ada~

Image
Alhamdulillah habis sudah 1st week sem 6 yang memang penuh dengan mehnah. Ya aku merasa apa yang senior aku rasakan sebelum ini dan banyak lagi perkara yang belum settle. Sesekali diri ini merungut dan hampir berputus asa tetapi kalau di amati dengan betul, ini sebenarnya teguran daripada Allah supaya kita kembali mendekatkan diri kepada-Nya. Banyak kerja tetapi merasa bosan. Ada sesuatu yang kosong dan perlu diisi. Memang tidak dinafikan, aku agak pasif dalam medan dakwah. Obviously pasif. Aku kemas rak buku bilik belakang then "eh terjumpa Syed Qutb"...Yup, aku mula kenal Syed Qutb melalui buku ini. Aku beli buku ini selepas balik dari tamrin.Teringat masa tamrin,aku kene berdiri sebab tidak dapat jawab soalan berkaitan pasal Syed Qutb ( dalam hati bisik "siapa tu? alamak tak tahu la"). Ya Allah, aku bukan daripada kalangan yang kuat beribadat tetapi aku perlukan pertolongan-Mu, tetapkan aku di atas jalan-Mu. Aku rindu zaman ketika halaqah adalah keperluan, buka...

=_=

"Usaha itu escalator kejayaan" Cuti sem yang pendek nie dihabiskan dengan mencuba pelbagai resepi Pn Zam tetapi aku adjust2 sikit la ikut selera aku...LOL.  1st recipe: Sardin roll (pastry terlalu lembut, terlebih kneading, bentuk tak cantik n saiz tak konsisten)  2nd recipe: Puding roti (terlalu lembut sebab terkurang roti, terlebih susu n telur) 3rd recipe: Dadih (terguna dadih yang dah expired, terlupa letak fruit sugar) 4th recipe: Donat lembut (tak lembut pun keras ade la, terlebih tepung kot) 5th recipe: Popiah goreng (aku rase yang ni paling ok...hik3x) Aku rase slogan " Trust me, I am a future nutritionist" tak relevan sangat kot bagi aku. Aku rasa 5 rencah 5 rasa lagi sesuai kot...ahak3x..

Apa2 je la....

Image
Training on-campus sangat menguji ketahanan mental dan fizikal. So tired. Tired like crazy. Lagi2 kalau bekerjasama dengan orang yang perfectionist. Huh, pressure giler. Bukan soal buat kerja sambil lewa atau acuh tak acuh tetapi soalnya memang tak akan dapat 100% perfect pun. No matter what memang tak akan dapat 100% perfect. And one more golongan yang mem'pressure' hidup namely golongan yang mempunyai sentimen politik yang terlalu tinggi. Kalau agensi kerajaan sponsor program make sure tak ada agensi atau anak syarikat pembangkang yang sponsor the same program and vice versa. Dislike, dislike, dislike. Aiguya...tolonglah jangan macam nie because yang jadi mangsa pihak lain. At last, tak ada siapa yang nak sponsor the program. Kalau nak guna duit sendiri pun memang tak cukup.  Ok lets close that story and move to another story. Aku tersangat tak boleh tahan kalau tengok kucing lapar, rasa macam nak nangis jer...rase macam meow2 kucing tu brmksud "aku lapar, boley bagi m...

final ex

Image
Assalam... mood menaip is coming... Next week final....how time flies, rasa macam baru je daftar masuk kolej utk sem 5.... Kes perang saraf ngan pihak pejabat...waahhh,i xboley lupe n kadang2 gelak sorang2.... Aku selalu cuba untuk set kan pd mind aku yang "tolong la study bukan kerana exam..." (macam citer 3 idiots tu). Mana mungkin, kalau xde exam, mesti lah x study....right? Memang xboley nak elak... Seperti biasa every study week mesti aku balek umah, memang xboley tengok orang lain study,  jelez la...Aku bukan jenis yg tekun, study smpai 3 4 jam, aku nie jenis study sekejap rehat sekejap, xboley straight study jer....nak muntah taw... Aku respect mak ayah aku, dyeorg bukan jenis memakse...kalo pape dyeorg akn cakap" tido la dulu" k.bai...wslm