Posts

Interview PTD M41 2016

Image
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Alhadulillah lulus PAC! Last month dah di interview, so sebelum aku hilang ingatan mengenai soalan  yang dibom pada aku semasa interview, aku share straight to the point apa soalan-soalannya. 1. Sila ceritakan apa2 sahaja yang berkaitan dengan diri awak especially your qualification. Degree apa? U mana? 2. Kenapa awak nak jadi PTD? 3. Awak background sains, kami lebih memerlukan mereka daripada background perdagangan, akaun, ekonomi, dan sumber manusia.  Tetapi kami tetap ambil calon sains cuma limited sahaja. Jadi, bagitahu saya kenapa saya perlu pilih awak? 4. Apa yang awak tahu mengenai pemerdagangan manusia?apa2 sahaja yang awak tahu, ceritakan pada saya. 5. Saya nak tanya awak mengenai sejarah. Selalu candidate kurang bagi perhatian pada sejarah. Dasar ekonomi baru tahun bila? 6. Duduk mana? dengan siapa? kawan2 atau family? 7. Rumah ada astro? selalu tengok cerita apa? Contoh cerita? 8. Rumah ada wifi? 9. Awak baca surat k...

PAC PTD M41 2016

Image
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Tengok tajuk sahaja sudah boleh faham topik yang bakal diceritakan. So, straight to the point sahajalah. Alhamdulillah aku lulus exam online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) dan peringkat seterusnya ialah Program Assessment Centre (PAC). Luckily, aku dapat PAC di INTAN Wilayah (kampus tengah) berhampiran dengan pintu belakang UM. By the way, selepas pendaftaran ada saringan kesihatan dan Ujian Kecergasan Jasmani Kebangsaan (UKJK). Kalau stage yang ini calon berjaya, maka calon akan stay di INTAN dan meneruskan PAC sehingga hari berikutnya. Bagi calon yang tidak berjaya, maka berhenti setakat itu sahaja dan boleh pulang ke tempat masing-masing. Hari Pertama: Bermula dengan pendaftaran (jangan lupa bawa emel panggilan PAC yang sudah di print dan borang profil SPA, pakai baju sukan lengkap) dan taklimat ringkas. Calon akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan (berdasarkan kepada angka giliran).  Seterusnya, ada saringan kesihatan yang...

Omma.

Image
Assalamualaikum. Alhamdulillah, baru habis finam exam. Asalkan ada jawapan pada answer sheet tu ok lah, betul or salah belakang cerita, ye dak?. Alhamdulillah, proposal presentation pun dah settled last week, banyak jugalah kene 'bom' tetapi senyum itu kan sedekah. So, senyum sahajalah pada judgers tu kalau aku tak dapat nak bagi jawapan yang bernas untuk soalan beliau. By the way, semalam aku pergi teman mak aku buat check-up dekat hospital, serum creatinine mak aku more than normal, about 213 and it was irreversible you know. I mean it couldn't back to normal, kalau setakat reduce tu boleh. Dr cakap kalau cecah 300, mak aku kene jumpa pakar buah pinggang. Kalau mencecah 500, dah boleh start buat tapak untuk hemodialisis dekat tangan, Kalau 700 pula dah kene hemodialisis.  I have ever know about this before (sebelum ni serum creatinine mak aku 245) and I keep thinking of it. Mungkin perlu kurangkan makanan daripada sumber protein.  I know sometimes she is feelin...

Mujahadah ala nafsi.

Image
Assalamualaikum and hai... Hari ini after working hour aku punya jari jemari automatically menaip satu web mengenai muslimah attire. I mean something related with the dress, headscarf, jubah, skirts and many more. I don't know why but recently I love to search instagram or web yang berkaitan dengan clothing. Mencik! mencik! help! I need to restrict myself from falling in love with this new hobby. Okey, take a big deep breath. Astaghfirulla Halazim3x. Sangat merbahaya sekiranya hobi ini berterusan. Huh! typical perempuan memanglah macam ini. Jihad yang paling besar adalah jihad menentang hawa nafsu. Mujahadah ala nafsi. Go! Fighting2 auntie nana!. Alright, marilah kita memotivasikan dan menyedarkan diri. Perlu ubah direction ini, fokus kepada simpanan dan belanja kearah kebaikan. Sebenarnya, harta yang mengalir itulah adalah lebih baik daripada harta yang dibiarkan berkepuk lama-lama. Okeylah, aku lebih menfokuskan 'harta' itu pada 'duit'. Ibarat seperti air...

Jom belajar mengira hidangan!

Image
Assalamualaikum n hai=) Alhamdulillah, I have turned 23 today. Sama sahaja dengan hari-hari yang lain, tiada beza sangat pun cuma hari ini dapat banyak wishes. Hehehe. Alright, last weekend aku attended satu kenduri. Interestingly, ada mak cik- mak cik yang tanya aku mengenai pemakanan dan masalah kesihatan. Since my oldest sister is a doctor, so she explained a lot about the diseases and medication as well. Tiba part pemakanan, dia tolak pada aku. Seriously, I miss diet counseling or rcp (runding cara pemakanan). Rindu nak buat dengan real patient macam internship dulu. Abang ipar aku cakap ' ko dah matang la'. Dalam hati aku cakap ' ko tak pernah tengok aku buat rcp, tak pernah tengok aku bagi talk, kalau pernah mesti ko dah cakap aku ni dah matang since internship dulu, hahaha'. Actually, I'm still in learning stage, ilmu pun senipis kulit bawang. Sekadar menyebarkan apa yang kita tahu sahaja.  Hari ini aku nak cerita pasal karbohidrat sahaja. Karbohidrat ...

Miserable month.

Assalamualaikum...n hye=P Just straight to the point, bulan ini aku punya gaji tak masuk sebab ada hal-hal admin yang aku rasa aku tak payah cerita, takut tersalah cerita jadi fitnah pula. Bukan aku seoranglah, ada lagi beberapa RA lain yang gajinya tersangkut bulan ini, Ok, let me tell you all about my miserable life in this month. 1) Firstly, gaji bulan ini tak masuk then aku terpaksa menggunakan wang simpanan aku di bank lain untuk bayar sewa rumah, bil, makan, minum, minyak kereta dan lain-lain. Alhamdulillah, selepas mengadu dengan supervisor and kakak, they lend me a few hundreds. Bulan ini aku memang tak dapat nak bagi parents aku duit belanja. Huh, bersabar ye. 2) Secondly, paip sinki dapur rumah aku bocor (kalau tak repair, tak boleh nak masak) and flush toilet dapur tak berfungsi dan aku pun contact plumber untuk betulkan. At the end, bila dah repair semua aku tanya berapa harga. Nak tahu berapa? RM 200 kau! Berhari-hari juga aku fikir kenapa sampai RM200 dan tersedar b...

cinta Allah vs cinta manusia

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t… Alhamdulillah, bulan ini usiaku menginjak 22 tahun 10 bulan. Dalam usia ini, ramailah juga orang disekelilingku yang sudah berpasangan  mahupun berkeluarga. Tidak kurang juga ada yang melayan perasaan, berangan, angau, syok sendiri dan sebagainya. Berdasarkan pemerhatian dan pengalaman aku, umur macam ini memang dah kene hukum kahwin dah sebenarnya. Kami ini dah hampir jemu melayan segala apps, asyik-asyik instagram, facebook, wechat, twitter dan sebagainya tetapi layankan jugalah jika berkepentingan. Alright, let’s move to the main point. Actually, benda yang paling aku tersedar di sini ialah mereka ini terlalu sibuk mencari cinta manusia atau mencari jodoh sehingga terlupa mencari cinta yang paling agung iaitu cinta Allah. Walhal, mereka memang berkehendakan untuk move kepada satu fasa yang agak berat. I mean fasa perkahwinan. Sepatutnya, cubalah tambahkan ilmu untuk fasa yang berat itu, improve diri untuk agama, untuk fut...