Posts

Umrah Musim Sejuk

Image
Assalamualaikum and Salam Jumaat, Alhamdulillah, aku dah submit thesis semalam. So, bolehlah tarik nafas sekejap. Hehe. Well, since this is still January month of 2018, so welcome to 2018. Bom Bom Bom Kebabom (Bunyi bunga api). Oh ya last month, around 12 Dec to 23 Dec 2017, I managed to perform umrah with my parents. Tak boleh moved on lagi ni. Aku nak share sedikit berkenaan dengan preparation and tips untuk perform umrah. My first experience. Sebelum ni tak pernah sampai Mekah and Madinah lagi. 1. Agensi travel: My parents sangat fussy bab travel agency ni, aku noticed dekat Muar ni ada Tabung Haji Travel  (TH travel) and it was reliable. So, bila aku cakap kita pergi dengan TH travel, parents aku senyum sampai ke telinga sebab mereka tahu mereka tidak akan ditipu. Lol. Lagipun, senang access, payment semua tolak dari akaun Tabung Haji je. Tak payah nak bawa duit berkepuk2 bayar dekat kaunter. Bagi buku akaun je.  Pakej paling murah aku pilih namely Pakej Fairuz....

Cara Tutup Akaun SSPN

Image
Assalamualaikum and hai! Basically, ayah aku ada buka akaun SSPN untuk aku semasa aku tingkatan 4. So, ayah aku adalah pendeposit dan aku adalah penerima manfaat. Pendeposit sahaja yang boleh keluarkan duit SSPN atau tutup akaun. Before this aku memang tidak pernah keluarkan duit SSPN ini. Selalu topup duit masuk je. Berzaman dah. Since aku pun dah habis belajar, aku pun decide untuk tutup akaun SSPN. Penyata terakhir. Tinggal kenangan. Awal Oktober 2017, aku ada pergi pejabat PTPTN Muar (dekat dengan bulatan). Mudah dan cepat. Beberapa minit siap. Haha. Cakap je dekat staff PTPTN nak tutup akaun SSPN. Ada isi borang sikit, pendeposit kena tandatangan dekat borang itu. Bagi salinan IC dan salinan  penyata bank pendeposit (as long as ada nombor akaun bank, nak print online pun boleh). Before this, ayah aku pernah datang dan bagi salinan depan buku BSN, tetapi staff PTPTN sini cakap duit tidak boleh ditransfer ke BSN. ASB dan Tabung Haji pun tidak boleh. So, kali ini g...

Untuk kamu =)

Assalamualaikum w.b.t, Well, I don't know how to describe my feeling. Sampai satu tahap, aku rasa macam nak peluk Allah dan bisik dengan Dia dua patah perkataan namely 'terima kasih'. Alhamdulillah...Syukur. Hati tetap pedih tetapi bila lakukan solat hajat, feeling akan kembali tenang. Return to Allah and He will give me redha. Memang aku puji Tuhan bila Dia ambil orang yang aku mahu sebab Dia Tuhan aku, my creator. Of course, Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk aku. Secara zahir, nampak macam suatu kehilangan dan kesedihan tetapi lama-kelamaan aku nampak hikmahnya. Tersirat kebaikan di sebalik perpisahan. Okaylah, aku cuma nak pesan: Untuk kaum Adam atau lelaki; 1. Kau akan jadi ketua keluarga, imam kepada makmum kau (isteri dan anak2). Kalau kau sendiri salah dan tidak kenal haram halal, macam mana kau nak mengetuai keluargamu? macam mana makmummu hendak mengikutimu? Tolong improve diri. Bukan nak suruh jadi ustaz atau ulamak, perform five solah daily, know...

Double Confirm

Assalamualaikum readers, As usual, straight to the point je lah ya. Kali ni lebih kepada isu sebelum kahwin. Aku baru lepas break up dengan my ex future husband a few days back. Basically, tiada jodoh. Bila Tuhan sudah tetapkan memang tiada jodoh maka perjalanan sepanjang perhubungan memang tidak akan berjalan lancar. A lot of tough things happened within almost two years of our relationship. Kami gone through that but after all sudah tiada daya lagi. At last, kami end dengan cara yang baik. Masih lagi baik dan tiada caci maki berlaku. Firstly, kami memang merancang untuk bernikah. Family aku dengan family dia pun sudah dipertemukan. Awalnya smooth but both of us are students and both families decided untuk kami settle kan study dulu. Kami pergi kursus kahwin sama-sama. Setiap sujud, aku doa semoga jalan kami dipermudahkan. Tetapi!  aku lupa, aku lupa satu benda paling basic adalah adakah memang dia ni betul-betul jodoh aku ke atau bukan. Sepatutnya aku kena confirmkan dengan...

Nasi Ayam Simple

Image
Assalamualaikum... Aku nak share resepi nasi ayam yang sangat mudah dan simple untuk dapur bujang yang serba kekurangan macam aku ini. Buka peti ais pening fikir nak masak apa. Ada ayam, ada seciput timun dan salad so bolehlah buat nasi ayam. Kiub pati ayam pun tak ada tau tapi jadi jugak nasi ayam tu sebab ada secukup rasa. Hahaha. Guna jela apa yang ada. Main ingredient: Ayam (5-6 ketul) Bawang putih (4 ulas) Halia (2 inch) Bahan perasa (aku guna secukup rasa Maggie) Beras (2 pot) Salad/Timun/ Tomato (lagi banyak lagi bagus) Kicap (agak-agak jela) Sos Tiram (agak-agak jela) Lada merah (2 batang) Sos cili Gula (secubit je) Nasi Ayam 1. Cuci beras 2 pot. Letak tepi dulu. 2. Dalam periuk lain, rebus ayam (aku guna kaki ayam)  bersama dengan halia, bawang putih  dan serbuk perasa secukup rasa. 3. Ceduk air rebusan ayam tu masuk dalam rice cooker yang ada beras dicuci tu. 4. Lepas tu masak la beras tu sampai jadi nasi. Hahaha. Kac...

Trip to Yogyakarta

Image
Assalamualaikum, Aku scroll gambar dalam gallery phone. Terjumpa gambar2 masa pergi Yogyakarta last month (2hb-6hb Nov 2016). Yogyakarta formerly known as Jogjakarta. Firstly and honestly, aku tak pernah pergi luar negara previously. Ini pun sebab ada conference and di 'paksa' untuk present paper di sana. So,  perlu check status dekat imigresen (sebab aku ni PTPTN loan holder) ada halangan atau tidak. I'm so happy sebab my first place to step on the oversea land was Jogjakarta. Hahaha. Yela, orang lain semua pergi Melbourne, London, Tokyo, Bali, Krabi, Seoul and whatever lah but aku pergi Jogjakarta. Rare kot! MAS pun tak sampai sini. Flight Airasia je ada. Hahaha.  Straight to the point je la ya: 1. Tempoh: 2 hb-6 hb Nov 2016: Rabu sehingga Ahad 2hb (Rabu) petang depart dari KLIA2 sampai Jogja, petang Maghrib. 3hb (Khamis): Sepanjang hari, dari pagi sehingga petang ada conference. 4hb (Jumaat): Sepanjang hari, dari pagi sehingga petang ada conferenc...

Interview PTD M41 2016

Image
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Alhadulillah lulus PAC! Last month dah di interview, so sebelum aku hilang ingatan mengenai soalan  yang dibom pada aku semasa interview, aku share straight to the point apa soalan-soalannya. 1. Sila ceritakan apa2 sahaja yang berkaitan dengan diri awak especially your qualification. Degree apa? U mana? 2. Kenapa awak nak jadi PTD? 3. Awak background sains, kami lebih memerlukan mereka daripada background perdagangan, akaun, ekonomi, dan sumber manusia.  Tetapi kami tetap ambil calon sains cuma limited sahaja. Jadi, bagitahu saya kenapa saya perlu pilih awak? 4. Apa yang awak tahu mengenai pemerdagangan manusia?apa2 sahaja yang awak tahu, ceritakan pada saya. 5. Saya nak tanya awak mengenai sejarah. Selalu candidate kurang bagi perhatian pada sejarah. Dasar ekonomi baru tahun bila? 6. Duduk mana? dengan siapa? kawan2 atau family? 7. Rumah ada astro? selalu tengok cerita apa? Contoh cerita? 8. Rumah ada wifi? 9. Awak baca surat k...