Peristiwa ajaib Israk dan Mikraj

Sepanjang perjalanan israk Rasulullah S.A.W diiringi oleh malaikat Jibril dan Israfil.Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W menghadapi gangguan jin Afrit dengan api jamung yang menyaksikan peristiwa simbolik yang amat ajaib.Antaranya:

-Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka.Apabila dituai,hasil yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai.Hal ini berlaku berulang-ulang.Jibril berkata:Itulah kaum yang berjihad 'Fisabilillah' yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda.

-Tempat yang berbau harum.Jibril berkata: Itulah kubur Masyitah(penyisir rambut anak Firaun) bersama suami dan anak-anaknya.


-Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka.Setiap kali dipecahkan,kepala mereka sembuh kembali lalu dipecahkan pula.Jibril berkata:Itulah orang-orang yang berat kepalanya untuk sujud(sembahyang)

-Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka dengan secebis kain.Mereka dihalau seperti binatang ternakan.Mereka makan bara api dan batu dari neraka jahannam.Jibril berkata:Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat.

-Satu kaum,lelaki dan perempuan yang sedang memakan daging mentah busuk sedangkan daging masak ada disisi mereka.Kata Jibril:Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan masing-masing mempunyai isteri dan suami.



-Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu.Kata Jibril:Itulah orang-orang yang makan riba'.


-Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tidak terdaya memikulnya,tapi ditambah dengan kayu yang lain.Kata Jibril:Itulah orang yang tidak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah lain.

-Satu kaum yang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali.Setiap kali digunting,lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa.Kata Jibril:Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukan. 


-Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga.Kata Jibril:Itulah orang yang suka mengumpat dan menjatuhkan maruah orang lain.



-Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit.Tidak dapat dimasuki semula lubang itu.Kata Jibril:Itulah orang yang bercakap besar kemudian menyesal namun semuanya sudah terlambat.

-Seorang perempuan tua bongkok tiga yang menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu.Kata Jibril:Itulah gambaran perempuan umur dunia yang sangat tua dan menanti hari kiamat.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah