Manusia dan sifatnya.

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah tidak memandang bentuk tubuhmu, kedudukan mahupun harta kekayaanmu.Tetapi, Allah memandang hatimu. Sesiapa yang memiliki hati yang soleh, maka Allah mencintainya. Anak Adam yang paling dicintai Allah orang yang bertaqwa". (Riwayat Muslim dan al-Tabrani)


Allah tidak melihat kehebatan luaran seseorang, namun Allah melihat 'kehebatan' hati yang berusaha untuk sabar, ikhlas, qanaah, setia dan redha kepada-Nya. Aku selalu remind diri sendiri pasal ini tatkala melihat kelebihan yang ada pada diri orang lain. Ayat nak sedapkan hati aku walhal memang betul pun apa yang tersirat dalam hadis ini. Terasa merendah diri pulak bila tengok orang lain cantik, kaya, suara sedap and bla bla bla bla...




Tidak kisah lah apa pun,jika hubungan kita dengan Allah itu baik maka kita akan terima segala apa yang berlaku pada kita tidak kiralah yang baik ataupun sebaliknya. Jika kita semakin menjadi zalim dengan Allah lantaran tidak puas hati dengan apa yang kita dapat, maka itu menandakan hubungan kita dengan Allah ada masalah. Yang pasti kedudukan manusia itu tinggi di sisi Allah bilamana kedudukan Allah adalah tinggi dalam hati manusia tersebut.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah