Posts

Nasi Ayam Simple

Image
Assalamualaikum... Aku nak share resepi nasi ayam yang sangat mudah dan simple untuk dapur bujang yang serba kekurangan macam aku ini. Buka peti ais pening fikir nak masak apa. Ada ayam, ada seciput timun dan salad so bolehlah buat nasi ayam. Kiub pati ayam pun tak ada tau tapi jadi jugak nasi ayam tu sebab ada secukup rasa. Hahaha. Guna jela apa yang ada. Main ingredient: Ayam (5-6 ketul) Bawang putih (4 ulas) Halia (2 inch) Bahan perasa (aku guna secukup rasa Maggie) Beras (2 pot) Salad/Timun/ Tomato (lagi banyak lagi bagus) Kicap (agak-agak jela) Sos Tiram (agak-agak jela) Lada merah (2 batang) Sos cili Gula (secubit je) Nasi Ayam 1. Cuci beras 2 pot. Letak tepi dulu. 2. Dalam periuk lain, rebus ayam (aku guna kaki ayam)  bersama dengan halia, bawang putih  dan serbuk perasa secukup rasa. 3. Ceduk air rebusan ayam tu masuk dalam rice cooker yang ada beras dicuci tu. 4. Lepas tu masak la beras tu sampai jadi nasi. Hahaha. Kac...

Trip to Yogyakarta

Image
Assalamualaikum, Aku scroll gambar dalam gallery phone. Terjumpa gambar2 masa pergi Yogyakarta last month (2hb-6hb Nov 2016). Yogyakarta formerly known as Jogjakarta. Firstly and honestly, aku tak pernah pergi luar negara previously. Ini pun sebab ada conference and di 'paksa' untuk present paper di sana. So,  perlu check status dekat imigresen (sebab aku ni PTPTN loan holder) ada halangan atau tidak. I'm so happy sebab my first place to step on the oversea land was Jogjakarta. Hahaha. Yela, orang lain semua pergi Melbourne, London, Tokyo, Bali, Krabi, Seoul and whatever lah but aku pergi Jogjakarta. Rare kot! MAS pun tak sampai sini. Flight Airasia je ada. Hahaha.  Straight to the point je la ya: 1. Tempoh: 2 hb-6 hb Nov 2016: Rabu sehingga Ahad 2hb (Rabu) petang depart dari KLIA2 sampai Jogja, petang Maghrib. 3hb (Khamis): Sepanjang hari, dari pagi sehingga petang ada conference. 4hb (Jumaat): Sepanjang hari, dari pagi sehingga petang ada conferenc...

Interview PTD M41 2016

Image
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Alhadulillah lulus PAC! Last month dah di interview, so sebelum aku hilang ingatan mengenai soalan  yang dibom pada aku semasa interview, aku share straight to the point apa soalan-soalannya. 1. Sila ceritakan apa2 sahaja yang berkaitan dengan diri awak especially your qualification. Degree apa? U mana? 2. Kenapa awak nak jadi PTD? 3. Awak background sains, kami lebih memerlukan mereka daripada background perdagangan, akaun, ekonomi, dan sumber manusia.  Tetapi kami tetap ambil calon sains cuma limited sahaja. Jadi, bagitahu saya kenapa saya perlu pilih awak? 4. Apa yang awak tahu mengenai pemerdagangan manusia?apa2 sahaja yang awak tahu, ceritakan pada saya. 5. Saya nak tanya awak mengenai sejarah. Selalu candidate kurang bagi perhatian pada sejarah. Dasar ekonomi baru tahun bila? 6. Duduk mana? dengan siapa? kawan2 atau family? 7. Rumah ada astro? selalu tengok cerita apa? Contoh cerita? 8. Rumah ada wifi? 9. Awak baca surat k...

PAC PTD M41 2016

Image
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Tengok tajuk sahaja sudah boleh faham topik yang bakal diceritakan. So, straight to the point sahajalah. Alhamdulillah aku lulus exam online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) dan peringkat seterusnya ialah Program Assessment Centre (PAC). Luckily, aku dapat PAC di INTAN Wilayah (kampus tengah) berhampiran dengan pintu belakang UM. By the way, selepas pendaftaran ada saringan kesihatan dan Ujian Kecergasan Jasmani Kebangsaan (UKJK). Kalau stage yang ini calon berjaya, maka calon akan stay di INTAN dan meneruskan PAC sehingga hari berikutnya. Bagi calon yang tidak berjaya, maka berhenti setakat itu sahaja dan boleh pulang ke tempat masing-masing. Hari Pertama: Bermula dengan pendaftaran (jangan lupa bawa emel panggilan PAC yang sudah di print dan borang profil SPA, pakai baju sukan lengkap) dan taklimat ringkas. Calon akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan (berdasarkan kepada angka giliran).  Seterusnya, ada saringan kesihatan yang...

Omma.

Image
Assalamualaikum. Alhamdulillah, baru habis finam exam. Asalkan ada jawapan pada answer sheet tu ok lah, betul or salah belakang cerita, ye dak?. Alhamdulillah, proposal presentation pun dah settled last week, banyak jugalah kene 'bom' tetapi senyum itu kan sedekah. So, senyum sahajalah pada judgers tu kalau aku tak dapat nak bagi jawapan yang bernas untuk soalan beliau. By the way, semalam aku pergi teman mak aku buat check-up dekat hospital, serum creatinine mak aku more than normal, about 213 and it was irreversible you know. I mean it couldn't back to normal, kalau setakat reduce tu boleh. Dr cakap kalau cecah 300, mak aku kene jumpa pakar buah pinggang. Kalau mencecah 500, dah boleh start buat tapak untuk hemodialisis dekat tangan, Kalau 700 pula dah kene hemodialisis.  I have ever know about this before (sebelum ni serum creatinine mak aku 245) and I keep thinking of it. Mungkin perlu kurangkan makanan daripada sumber protein.  I know sometimes she is feelin...

Mujahadah ala nafsi.

Image
Assalamualaikum and hai... Hari ini after working hour aku punya jari jemari automatically menaip satu web mengenai muslimah attire. I mean something related with the dress, headscarf, jubah, skirts and many more. I don't know why but recently I love to search instagram or web yang berkaitan dengan clothing. Mencik! mencik! help! I need to restrict myself from falling in love with this new hobby. Okey, take a big deep breath. Astaghfirulla Halazim3x. Sangat merbahaya sekiranya hobi ini berterusan. Huh! typical perempuan memanglah macam ini. Jihad yang paling besar adalah jihad menentang hawa nafsu. Mujahadah ala nafsi. Go! Fighting2 auntie nana!. Alright, marilah kita memotivasikan dan menyedarkan diri. Perlu ubah direction ini, fokus kepada simpanan dan belanja kearah kebaikan. Sebenarnya, harta yang mengalir itulah adalah lebih baik daripada harta yang dibiarkan berkepuk lama-lama. Okeylah, aku lebih menfokuskan 'harta' itu pada 'duit'. Ibarat seperti air...

Jom belajar mengira hidangan!

Image
Assalamualaikum n hai=) Alhamdulillah, I have turned 23 today. Sama sahaja dengan hari-hari yang lain, tiada beza sangat pun cuma hari ini dapat banyak wishes. Hehehe. Alright, last weekend aku attended satu kenduri. Interestingly, ada mak cik- mak cik yang tanya aku mengenai pemakanan dan masalah kesihatan. Since my oldest sister is a doctor, so she explained a lot about the diseases and medication as well. Tiba part pemakanan, dia tolak pada aku. Seriously, I miss diet counseling or rcp (runding cara pemakanan). Rindu nak buat dengan real patient macam internship dulu. Abang ipar aku cakap ' ko dah matang la'. Dalam hati aku cakap ' ko tak pernah tengok aku buat rcp, tak pernah tengok aku bagi talk, kalau pernah mesti ko dah cakap aku ni dah matang since internship dulu, hahaha'. Actually, I'm still in learning stage, ilmu pun senipis kulit bawang. Sekadar menyebarkan apa yang kita tahu sahaja.  Hari ini aku nak cerita pasal karbohidrat sahaja. Karbohidrat ...