Hati-hati dengan hati....

Wah! dah lame dah aku rse xtekan keyboard notebook aku nie....keBUSYan melande...mentang2 dah nak abiz sem byk plak yg nk kne uruskan...pndftaran kursus la,presentation la,match handball la...ckp psl handball,hri nie handball group aku ade wat jualan sempena karnival sukan amal(KASUAL). Aku kne incharge ABC.Bukan aku sorang la tp ade lg dlm 2 3 org yg len.Memang aku yg gatal2 dok sibuk nak jual ABC,kn dah padan muke kene beli byk barang n kene carik port yg ade suis.Tapi bukan nie yg nk aku share sbnrnye...



Allah mngurniakan manusia tu bermacam-macam kelebihan berbanding makhluk len.Cthnyer akal,nafsu,jantina,perasaan n macam2 lg.Tp tu pun kite dgr ade je org dok merungut Tuhan x adil la itu la ini la.Kalo kite blajo psl malaikat,mereka xde jantina n nafsu.Binatang plak,dyeorg xde akal.Tapi kite sbg manusia  ni mmg sume cukup....jantina,akal,nafsu n perasaan.Erm,ckp psl perasaan...then mesti la bersangkut paut ngn hati.


 Hati plak jenis yg sensitif. Kalo kite berprasangka buruk,iri hati,riya',xikhlas,dendam...otomatik hati akan jadi semakin GELAP. Kalo kite x mnundukkn pndgn atau mnhan diri dr msj,call or even berbual bnde yg xpnting(untuk yg berlainan jantina) juge akn mempercepatkn proses hati mnjadi GELAP.Erm...sbnrnye itu la situasi aku skrg,hari ni je(time jualn) betapa hot(marah bukan popular) nyer aku.Geram betul,ttbe je aku rse benci gler pd bdk2 yg kapel.Sbbnyer kn dyeorg dok sibuk ngn bf/gf dyeorg smpi keje pun xwat.Ape la mslh dyeorg sbnrnyer nie.Bile aku tgok dyeorg ni ttbe aku tpkir,dh smpi mne la agak2nyer dyeorg nie.Mne xnyer,ade je kwn2 aku yg kuar ngn bf then sok pg bru balek.Tah ape dyeorg wat aku pun xtaw.Bukannyer dyeorg xphm agame tp buat2 xphm.


Sebenarnye kite mmg dikurniakn pakej(nafsu,akal,perasaan n jantina).Tp bergantung pd kite gak mcm mne kite handle.Aku ni pun nampak sgt menipu kalo aku ckp aku xpnh suke someone(lain jantina).Byk plak 2 ciap bley wat list lg.Tp mls nk lyn perasaan mcm gitu.Percaye n yakin je la ape yg dh tertulis utk aku.Aku rse hati aku ni dh mcm tar jln rye yg kenderaan selalu lalu tu ha....hitam n kotor.Berzikir n bce Al-Quran penawar pling mujarab.Aku try wat sebanyak mungkin amln ni tp aku rse kalo aku wat amlan2 nie n aku  still wat bnde yg bley wat hati aku kotor....xde mknernyer...ibarat mcm wat pahale n then wat dose yg sme balik.



Macam mne nk wat ek?Ttbe je aku teringtkan shbt aku pnh ckp "Jgn smpi kt dunia kite wat byk amln tp bile depan Allah,sumenye zero".Maksudnye,ade something wrong la dgn amln kite,mungkin kite riya',sombong,xikhlas n mcm2 lg la yg negatif yg berkaitn ngn hati.So,konklusinye,hati2 dgn hati....Wslm...

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah