Susu+Air...

Suatu malam ketika Saidina Umar al-Khattab sedang berjalan di sebuah kampung.Beliau terdengar perbualan antara seorang ibu dan seorang anak perempuan.

 

Ibu: Campurkan susu itu dengan air.Esok kau jual,banyakklah kita dapat untung nanti.

Anak: Tak mau la mak.

Ibu: Campur cepat.

Anak: Mak, Amirul Mukminin Umar al-Khattab telah memberi amaran melarang kaum muslimin menjual susu  yang dicampuri dengan air.

Ibu: Engkau buat saja lah. Jangan takut pada Umar,dia tak tahu.

Anak: Memang Amirul Mukminin tak tahu tapi Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Maafkan saya mak, saya tidak mahu menjadi orang munafik yang hanya patuh pada perintah Amirul Mukmin dihadapannya tetapi melanggar ketika berada di belakangnya.

Saidina Umar terkejut,air matanya mengalir.Beliau benar-benar terharu dengan kejujuran gadis tersebut walaupun dia seorang yang miskin.

Keesokan harinya, Saidina Umar menyuruh puteranya,Ashim untuk pergi ke rumah buruk itu dan bertanyakan sama ada gadis itu sudah bersuami atau belum.Ternyata gadis itu belum bersuami.Saidina Umar menyuruh puteranya,Ashim melamar gadis itu dan gadis itu pun menjadi menantu Saidina Umar.




Hasil dari pasangan ini lahirlah seorang puteri, Ummu Ashim yang kemudian berkahwin dengan Abdul Aziz bin Marwan.Hasil dari pasangan ini pula,maka lahirlah Umar bin Abdul Aziz iaitu khalifah terbilang selepas pemerintahan Khulafa' Ar-Rasyidin.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah