Ohana means family

Assalamualaikum all,

Tiada angin tiada ribut dan tiada tsunami. Tiba-tiba aku nak share something pasal adik beradik aku. Basically, aku ada 4 orang adik beradik, 3 perempuan dan 1 lelaki. Aku adalah yang ke 4, yang bongsu, yang sentiasa syomel dan syantik. Kahkahkah. Yang pertama tu kakak aku, kakak aku dengan aku 15 years apart. Yang kedua tu abang aku, we are 12 years apart, yang betul-betul atas aku kakak aku, 6 years apart. Bila dah berbelas tahun beza, aku dapat anak sedara awal. Kakak aku tak kahwin muda pun, dia kahwin dah 28 juga la sebab aku dapat anak sedara sulung masa aku 13 tahun. Aku dapat anak sedara nombor 2 (anak kakak aku dengan anak abang aku) masa umur aku 15 tahun. In total, aku dah ada 6 orang anak sedara (Anak kakak sulung dengan anak abang).


6 tahun lepas: Aisyah, Abang, Inshirah, Mudiya

Now, they all are growing. Semalam anak sedara aku yang sulung tu enrolled tingkatan 4 dekat SBP Banting, aku scroll gambar dia dekat group whatsapp tetiba rasa macam 'hujan lebat' pulak. Serious la aku pun tak sure kenapa aku mesti menangis, mungkin sebab aku rasa abang tu tak reti buat apa pun. Dia cuma tahu makan je, oh dan bergaduh dengan adik-adik dia. Tetiba aku fikir, dia tahu ke nak iron baju, nak basuh baju guna tangan, nak tegangkan cadar. Oh maigod! Haha. Lagi satu, abang tu jenis yang hilang pedoman kalau tak dapat internet. Haha, nasib kau la. Sesekali kena keluar dari comfort zone. Masa abang kecil, dia pernah cakap dengan mama dia (kakak aku) yang dia nak kahwin dengan Cik Nana bila dah besar. Kahkah, mahram mana boleh kahwin, tak batal wudhuk pun aku dengan dia. Tapi masa tu dia kecik lagi, dah besar ni dia faham dah.


Ni gambar masa raya hari tu dengan abang, aku dengan Bedoh 

Actually, anak sedara aku yang nombor 2 (Inshirah dengan Aisyah) masing-masing dah enrolled  tingkatan 1 di SBP Hulu Selangor dan Muar tahun lepas. Tapi dia orang anak perempuan and selalu je tolong mak dia orang buat kerja rumah. Macam okay je la aku tengok, takde pulak homesick ke apa. Tak nak balik rumah lagi ada la. Baru tengok anak orang masuk asrama, belum lagi anak sendiri. Dah menangis, nakal betul air mata ni. Masa Inshirah enrolled asrama, aku tengok muka kakak aku dengan abang aku dah macam tenuk. Diam je, menung sedih anak dia sorang takde dekat rumah. Yang ni anak dia lagi sorang enrolled asrama, taktahu la macam mana rupanya tu. Mak-mak yang ada anak kecil tu, peluklah, gomollah ciumlah anak-anak korang puas-puas. Nanti dah besar, dah masuk asrama, dah susah dah nak peluk cium semua. Huwaaaa. Lumrah hidup, semakin meningkat umur, semakin jauh dengan mak ayah, semakin kurang masa dengan adik beradik. Tapi bila sesekali jumpa, berkumpul ramai-ramai, borak sampai pukul 3 pagi. Hihuhu.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Tutup Akaun SSPN

Ganti Bearing Alternator Kereta

Mimpi Gigi Patah